PETUA UNTUK SENANG SEBAGAI USAHAWAN SIBER


Salam Sejahtera dan selamat datang ke laman blog http://perniagaansiber.blogspot.com izinkan saya menjadi COACH anda dalam perjalanan anda menjadi USAHAWAN SIBER.

SEDIKIT MENGENAI SAYA
Saya merupakan seorang Pensyarah Kanan di Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR).
Saya mempunyai lebih 26 tahun pengalaman Kerja termasuk 10 tahun menjadi Pensyarah. Kini berkhidmat sebagai Pensyarah Kanan di University Tunku Abdul Rahman (UTAR)
Skop kepakaran saya lebih menjurus kepada Usahawan Siber/ Usahawan Internet.
Perkhidmatan COACHING saya tawarkan bertujuan untuk mengembangkan hasil dari kerja-kerja penyelidikan dalam Perniagaan Siber yang saya telah lakukan.
Saya akan kongsikan lubuk-lubuk rahsia di internet dan teknik serta strategi untuk menjalankan perniagaan di ruang siber. Untuk Berjaya anda hanya perlukan LUCK + HARD WORK + RIGHT ATTITUDE = SUCCESSFUL USAWAN SIBER.

Anda tentukan sendiri apa yang anda mahu. Untuk meledakkan potensi anda, saya juga menawarkan perkhidmatan RESET MINDA USAHAWAN DAN LEDAKKAN POTENSI DIRI.

Friday 11 January 2013

Terbitan Hari ke 8 Coaching Journal dari 0 hingga menjadi Usahawan Siber


Hari ke 8 Bahagian 1 Jam 7:00 11/1/2013

Salam semua ini merupakan sambungan tulisan semalam membincangkan mengenai kata kunci produk insuran. Untuk kata kunci yang umum, kita akan dapati permintaan nya tinggi berbanding untuk produk yang lebih menumpu kepada nieche. pencarian mungkin tidak berapa hangat, tertapi kemungkinan untuk mereka membeli dari anda adalah lebih tinggi. Untuk   mencari dan menilai permintaan , kita boleh menilai kata kunci dengan menggunakan Google keyword tool  untuk menganalisa pasaran nieche kita.

-          Semakan fungsi pencarian- semakan umum kata kunci yang digunakan dan ini bermakna semakin tinggi persaingan.

-          Contoh di atas menunjukkan pencarian terhadap insuran adalah sangat tinggi dan pesaing yang menggunakan  kata kunci tersebut juga tinggi.

Pencarian terhadap insuran Malaysia pula menunjukkan jumlah pencarian yang agak rendah dan ia juga  mempunyai persaingan yang lebih rendah.

Begitu juga pencarian terhadap insuran Islam di Malaysia menunjukkan jumlah pencarian yang lebih rendah manakala bilangan pesaingnya juga rendah.

Ini bermakna semakin kurang pesaing daya strategi yang betul, anda boleh meletakkan diri anda dalam senarai 5 teratas hasil pencarian di enjin pencari.
 

Walaupun bilangan pencarian yang kurang, dengan “Power of sale” ia akan menghasilkan permintaan. Ini yang dikenali sebagai “Niech” market. Untuk meletakkan kedudukan anda dalam senarai yang teratas, gunakan “key word tools” sepenuhnya.
 

Mari kita lihat satu lagi contoh dalam menentukan permintaan berdasarkan kata kunci dalam masa bulanan. Di sini kita lihat contoh pasaran tudung. Kita tahu kebanyakan wanita islam kini sudah ramai yang memakai tudung. Saya senaraikan 100 kata kunci dan berdasarkan pencarian secara global dan pencarian tempatan. Kita gunakan teknik “Long tail” sekali lagi.

Keyword
Global Monthly Searches
Local Monthly Searches
Tudung
301,000
246,000
tudung online
14,800
14,800
tudung melayu
9,900
8,100
3gp melayu tudung
2,900
2,400
supplier tudung
390
390
inner tudung
1,300
1,000
tudung mail
480
480
beautiful tudung
260
260
melayu tudung 3gp
2,900
2,400
melayu tudung seks
880
880
melayu tudung
9,900
8,100
tudung tube
1,600
1,000
anak tudung cotton
480
480
butik tudung
1,900
1,900
tudung shawl
1,900
1,600
tudung on line
14,800
14,800
wholesale tudung
320
170
melayu seks tudung
880
880
tudung arab
1,300
1,000
model tudung
590
480
anak tudung lycra
210
210
pretty tudung
73
58
tudung cotton
1,900
1,900
anak tudung arab
46
36
tudung satin
390
320
tudung style
590
480
tudung online blogspot
170
170
fashion tudung
480
320
tudung diy cari
58
58
3gp tudung melayu
2,900
2,400
tudung seks video
880
480
tudung girl
590
390
3gp tudung blogspot
720
590
tudung melayu 3gp
2,900
2,400
Tudungonline
9,900
9,900
tudung 3gp download
590
320
tudung hands
110
110
tudung image
170
140
tudung bra
140
110
online tudung
14,800
14,800
melayu tudung seksi
170
170
tudung hawa
2,400
1,900
tudung online boutique
170
170
tudung collection
1,300
1,300
tudung instant
590
590
anak tudung
6,600
5,400
tudung ct online
46
46
tudung lycra
5,400
5,400
tudung kain lycra
110
110
tudung cotton online
46
46
download 3gp tudung
590
320
tudung tie rack
140
58
grou.ps tudung
210
210
seks melayu tudung
880
880
tudung shawl blogspot
91
91
style tudung
590
480
tudung batik
210
170
tudung online shopping
140
140
tudung lycra batu
91
91
kain tudung lycra
110
110
kayuria tudung files
46
46
tudung siti online
170
170
anak tudung shawl
73
58
tudung dual tone
110
110
tudung wholesale
320
170
tudung turki online
22
22
mira tudung
590
480
hajaba tudung
1,600
1,300
tudung main
1,300
1,000
mediafire 3gp tudung
480
390
tudung diy
480
480
beli tudung online
480
480
malay tudung
2,400
1,300
tudung shawl online
140
140
Selendang
49,500
40,500
tudung 3gp collection
73
58
tudung printed
480
390
melayu 3gp tudung
2,900
2,400
tudung ariani online
390
320
shawl tudung
1,900
1,600
i love tudung
28
22
blog tudung online
390
390
tudung lycra online
260
210
hijab tudung
720
320
forum diy tudung
91
91
tudung ratu online
110
110
tudung thai silk
590
590
tudung supplier
390
390
tudung Emilia
170
170
tudung bawal online
320
320
tudung pink
720
590
anak tudung blogspot
140
110
tudung spandex
73
58
tudung lycra plain
390
320
arab tudung
1,300
1,000
butik tudung ratu
210
210
malay tudung seks
46
36
melayu tudung blogspot
590
480
online shopping tudung
140
140

 

Dalam contoh di atas kita melihat rekod pengarian kata kunci berkaitan tudung. Semaking tinggi  permintaan maka semakin tinggilah persaingannya. Rajah di atas  menunjukkan contoh analisa teknik “long tail” untuk pencarian tudung.

Ramai orang menjual tudung. Semakin tinggi pencarian, semakin permintaannya. Cuba bandingkan tudung  dengan anak tudung. Setiap orang yang membeli tudung pasti akan mencari anak tudung. Ini merupakan satu contoh produk yang mana persaingannya rendah manakala permintaannya adalah tinggi.

 

No comments:

Post a Comment