PETUA UNTUK SENANG SEBAGAI USAHAWAN SIBER


Salam Sejahtera dan selamat datang ke laman blog http://perniagaansiber.blogspot.com izinkan saya menjadi COACH anda dalam perjalanan anda menjadi USAHAWAN SIBER.

SEDIKIT MENGENAI SAYA
Saya merupakan seorang Pensyarah Kanan di Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR).
Saya mempunyai lebih 26 tahun pengalaman Kerja termasuk 10 tahun menjadi Pensyarah. Kini berkhidmat sebagai Pensyarah Kanan di University Tunku Abdul Rahman (UTAR)
Skop kepakaran saya lebih menjurus kepada Usahawan Siber/ Usahawan Internet.
Perkhidmatan COACHING saya tawarkan bertujuan untuk mengembangkan hasil dari kerja-kerja penyelidikan dalam Perniagaan Siber yang saya telah lakukan.
Saya akan kongsikan lubuk-lubuk rahsia di internet dan teknik serta strategi untuk menjalankan perniagaan di ruang siber. Untuk Berjaya anda hanya perlukan LUCK + HARD WORK + RIGHT ATTITUDE = SUCCESSFUL USAWAN SIBER.

Anda tentukan sendiri apa yang anda mahu. Untuk meledakkan potensi anda, saya juga menawarkan perkhidmatan RESET MINDA USAHAWAN DAN LEDAKKAN POTENSI DIRI.

Wednesday, 20 February 2013

Bahagian 9 rangkuman siri coaching dari 0 hingga menjadi usahawan siber



Berikut adalah contoh teknik untuk menilai pasaran untuk produk/perkhidmatan yang ingin kita tawarkan;

1. Pergi ke www.yahoo.com dan taipkan nama produk yang kita ingin jual. Contohnya tudung daripada daripada senarai link yang ditunjukkan, kita boleh nilai betapa meriahnya peluang pemasaran untuk produk tersebut. Semakin banyak link yang ditunjukkan, bermakna semakin tinggilah pasaran untuk produk tersebut.

2. Jika pergi ke www.google.com taipkan nama produk yang kita ingin kaji. Lagi panjang senarai nya bermakna semakin “hot” lah topic berkenaan. Tapi ingat setakat hot tiada maknanya kerana semakin ramai lah pesaing anda di dalam pasaran tersebut.
3. Kayword google adword. Jika kita membuat carian dengan kata kunci, semakin banyaklan iklan Adword. Iklan-iklan Adword biasanya disenaraikan di sisi sebelah kanan laman web.

Untuk tujuan perbincangan, saya memilih enjin pencari Google dan Yahoo adalah kerana kedua-dua enjin pencari tersebut masih mendominasi ruang siber. Ini tidak pula bermakna anda tidak boleh menggunakan enjin-enjin pencari lain selain dari Google dan Yahoo untuk tujuan menganalisa pasaran.
Ada 1001 cara lagi untuk menganalisa permintaan terhadap produk atau pasaran yang anda sudah senaraipendekkan. Anda boleh cari Googlegroup, yahoogroup dan pelbagai group mengikut topik pilihan. Jika produk atau perkhidmatan anda akan promosikan di dalam bahasa Malaysia.

Sertai group-group yang anda kenalpasti. Contohnya jika kumpulan yang anda sertai, mempunyai 30,000 ahli berdaftar. Setiap kali anda membuat posting, maka 30,000 orang akan menerima mesej anda.
Sebelum menggunakan kaedah sebegini untuk tujuan promosi, baca dan fahamkan syarat-syarat dan fahami larangan-larangan yang dikenakan di group berkenaan. Jika anda main redah sahaja akibatnya, anda mungkin akan disekat dari menyertai group, membuat posting sebagai hukuman, malah lebih teruk lagi anda mungkin akan di “ban” daru menyertai group berkenaan buat selama-lamanya.
S10 Kahmis1

Menjual Perkhidmatan di Internet.
Tajuk memainkan peranan penting dalam mempengaruhi pengguna agar membuat pembelian dalam talian. Sebagus mana pun produk atau perkhidmatan, jika tajuk yang digunakan menarik perhatian tidak akan berkesan.
Laman yang menjual produk, boleh mempengaruhi pembeli hanya dengan melihat gambar berkenaan, tambahan pula dengan melihat-lihat dan curi-curi produk boleh mempengaruhi orang ramai untuk membeli.
Menjual maklumat atau perkhidmatan dalam talian, perlukan “Punch line” yang unik dan menarik. Sebab utama orang beli e-book adalah kerana tajuknya.

Perkhidmatan merupakan produk yang paling baik dalam  talian. Mengapa begitu. Tidak lain kerana perkhidmatan tidak memerlukan penyerahan secara fizikal. Urusan jual beli dan penyerahan produk boleh dilakukan secara dalam talian sepenuhnya.

Perlu di ingat, terdapat banyak produk yang di jual dalam pelbagai kategori. Selain itu para pembeli juga terdiri dari pelbagai peringkat. Sangat penting kita tetapkan segment atau “Niece” segment yang kita ingin beri perhatian. Perlu cari dan kenal pasti segment industry yang kita ingin beri tumpuan.

Panduan Untuk Memilih Niche untuk blogging.

1.     Kenalpasti  kita hendak  tawarkan perkhidmatan atau menjual produk.
2.     Jika ingin menjual produk. Kenal pasti dan reka apa yang kita ingin jual.
3.     Zoom in kepada apa yang anda ingin beri perhatian. Umpamakan industry yang kita pilih sebagai sebatang pokok yang rending dan “niece” yang anda pilih adalah umpama satu dari gugusan buah yang lebat di pohon tersebut.
Untuk Berjaya dalam perniagaan internet, kita perlulah mempunyai ciri-ciri inovatif. Hanya dengan mengubah “niece”. Kita ubah 10% dalam bentuk sesuatu produk yang kita persembahkan di laman web, boleh mengubah sasaran kepada kelompok yang baru dan hasilnya ia mampu memberi pulangan yang jauh lebih besar

 Menjual Informasi di internet.

Selain dari menjual produk dan maklumat melalui ebook, satu lagi kategori yang perlu diberi perhatian adalah menjual perkhidmatan dalam talian. Kita boleh membina kepercayaan dan credibility di internet. Selain itu kita boleh gunakan blog dan facebook  

No comments:

Post a Comment