Ingat!!,
semua produk atau perkhidmatan itu ada pasaran, gagal atau berjayanya kita
bergantung sepenuhnya pada sejauh mana kita memberikan perhatian kepada saluran
dan strategi pemasaran.
Berikut adalah
contoh teknik untuk menilai pasaran untuk produk/perkhidmatan yang ingin kita
tawarkan;
1. Pergi ke
www.yahoo.com dan taipkan nama produk yang
kita ingin jual. Contohnya tudung daripada daripada senarai link yang
ditunjukkan, kita boleh nilai betapa meriahnya peluang pemasaran untuk produk
tersebut. Semakin banyak link yang ditunjukkan, bermakna semakin tinggilah
pasaran untuk produk tersebut.
2. Jika
pergi ke www.google.com taipkan nama produk
yang kita ingin kaji. Lagi panjang senarai nya bermakna semakin “hot” lah topic
berkenaan. Tapi ingat setakat hot tiada maknanya kerana semakin ramai lah
pesaing anda di dalam pasaran tersebut.
3. Kayword
google adword. Jika kita membuat carian dengan kata kunci, semakin banyaklan
iklan Adword. Iklan-iklan Adword biasanya disenaraikan di sisi sebelah kanan
laman web.
Untuk tujuan
perbincangan, saya memilih enjin pencari Google dan Yahoo adalah kerana
kedua-dua enjin pencari tersebut masih mendominasi ruang siber. Ini tidak pula
bermakna anda tidak boleh menggunakan enjin-enjin pencari lain selain dari
Google dan Yahoo untuk tujuan menganalisa pasaran.
Ada 1001
cara lagi untuk menganalisa permintaan terhadap produk atau pasaran yang anda
sudah senaraipendekkan. Anda boleh cari Googlegroup, yahoogroup dan pelbagai
group mengikut topik pilihan. Jika produk atau perkhidmatan anda akan
promosikan di dalam bahasa Malaysia.
Sertai group-group
yang anda kenalpasti. Contohnya jika kumpulan yang anda sertai, mempunyai
30,000 ahli berdaftar. Setiap kali anda membuat posting, maka 30,000 orang akan
menerima mesej anda.
Sebelum menggunakan
kaedah sebegini untuk tujuan promosi, baca dan fahamkan syarat-syarat dan
fahami larangan-larangan yang dikenakan di group berkenaan. Jika anda main
redah sahaja akibatnya, anda mungkin akan disekat dari menyertai group, membuat
posting sebagai hukuman, malah lebih teruk lagi anda mungkin akan di “ban” daru
menyertai group berkenaan buat selama-lamanya.
Kursus usahawan siber
yang bernilai RM $$$$$$ dalam ertikata nilai ILMU dan KEPAKARAN akan diberikan
kepada anda dengan kadar yang sangat minima dan termurah di pasaran. Jika
diikutkan kami ingin memberikan kursus percuma kepada anda. Tertapi kerana kos
penyewaan ruang untuk mengendalikan kursus dan kos makan minum serta
bahan-bahan kursus menyebabkan kami terpaksa mengenakan sedikit bayaran untuk
mengendalikan kursus. Sebagai balasan, kami akan pulangkan kepada anda dalam
bentuk pemberian-pemberian bernilai RM 500 dan coaching sehingga anda mampu
membuat RM1,000.00 pertama anda. Anda
boleh dapatkan maklumat lanjut serta panduan untuk mendaftar di www.perniagaansiber.com.my/products. Anda akan didedahkan dengan 9 dimensi
perniagaan siber serta panduan untuk memasarkan produk anda dengan menggunakan
saluran promosi yang berbeza.
Jangan lupa, seperti yang dijanjikan mulai 1/1/13 saya
telah mulakan perkongsian ilmu dari “0”
hingga menjadi Usahawan Siber. Setiap hari akan ada 3 terbitan.
Terbitan jam 7.00 dan 12.00 adalah perkongsian ilmu dari “0”
hingga menjadi Usahawan Siber.
Terbitan jam 17.00 atau 5.00 adalah merupakan perkongsian
ilmu umum mengenai perniagaan siber.
No comments:
Post a Comment