Analogi Peperangan Usahawan Siber Hari 4 7/1/2013 17.00
Andaikan jika anda berperang secara satu lawan satu,
agak-agak anda, siapa yang akan menang. Mungkin anda akan menang dan mungkin
juga lawan anda akan menang atau mungkin juga kedua-dua anda akan kalah. Tertapi
jika anda mempunyai ramai askar dan berlawan dengan musuh. Peluang untuk anda
Berjaya adalah lebih cerah kerana anda dibantu oleh tentera yang ramai.
Analogi di atas
boleh dibawakan dalam perniagaan . anda merupakan ketua didalam perniagaan dan
anda dibantu oleh ramai tentera yang terdiri dari. Pelbagai applikasi yang
boleh memberikan impak yang maksima dalam perniagaan internet.
2.2 Email
Email merupakan
satu medium komunikasi yang terpantas dan menjimatkan. Anda boleh mengirim
surat dan dokumen beratus muka surat merentas benua hanya dalam beberapa saat.
Contohnya anda di Kuala Lumpur ingin mengirim surat yang disertakan laporan
kepada prospek di London atau New York boleh anda lakukan dalam beberapa detik
sahaja.
Selain dari
kepantasan dalam mengirim berita melalui email, kos untuk mencetak dokumen
tersebut pula akan ditanggung oleh penerima.Saya ambil gmail (www.gmail.com) sebagai rujukan gmail merupakan
satu perisian yang “cerdik”. Pasti majority dari anda menggunakan gmail.
Jika anda tiada
akaun gmail, pastikan anda daftar satu akaun baru. Email boleh membantu kita 1.
Menguatkan kos dan masa. 2. Menguruskan email yang diterima. Kita boleh
sisihkan mengikut ketegori telah dibaca, telah dilihat, telah dijawab dan
sebagainya. Anda cuba gunakan gmail dan lihatlah betapa berfaedahnya ia.
2.3 Tweeters
.
Twitter merupakan satu bentuk rangkaian
sosial dan mikroblog yang membolehkan pengguna untuk menhantar dan
membaca mesej sebagai tweets
tweets merupakan posting dalam bentuk teks iaitu
pesanan yang kita ingin kirim sehingga 140 patah perkataan dan akan dipaparkan
didepan muka profail seterusnya ianya dihantar secara automatik kepada semua
rangkaian yang telah dihubungkan kepada anda yang dikenali sebagai follower.
Jadi secara jelasnya Twitter ni seperti blog
jugak, tapi dia adalah microblog.. sesuai untuk kita update sesuatu dalam
kepala terus ke dalam internet dengan pantas dan ringkas
3.1.3 Google
Google merupakan salah sebuah syarikat berasaskan
teknologi maklumat di Amerika Syarikat
yang paling terkenal melalui applikasi enjin pencari maklumat di internet.
.
Syarikat Google Inc ditubuhkan secara rasminya
pada 7 September 1998. berpusat di Amerika Syarikat. Ia merupakan salah satu
mesin pencari yang paling popular di web dan menerima sekurang-kurangnya 200
juta permintaan pencarian setiap hari.
Google bermula dari projek penyelidikan dua
mahasiswa Ph.D. Universiti Stanford, Larry Page dan Sergey Brin pada awal 1996
yang kemudiannya telah mengembangkan idea
bahawa sebuah mesin carian yang berdasarkan analisis matematik hubungan
antara laman-laman web akan memberikan hasil yang lebih baik daripada dengan
menggunakan teknik-teknik pencarian asas yang digunakan pada ketika itu.
Page dan Brin memutuskan untuk mencuba tesis
mereka sebagai sebahagian daripada pengajian mereka - ini menjadi asas bagi
enjin carian mereka. Mereka secara rasmi membentuk syarikat mereka Google Inc.
pada 7 September 1998.
Sebelum dapat menubuhkan Google, mereka telah
melalui proses perbincangan dan perdebatan yang panjang. Misi Google adalah, "untuk mengumpul
maklumat dunia dan menjadikannya boleh diakses secara universal dan berguna.
Google menjadi popular di antara pengguna Internet
kerana konsep reka bentuknya yang sederhana dan ringkas serta memberikan hasil
pencariannya yang relevan.
Sejak penubuhannya google telah berkembang pesat
dan untuk memastikan penguasaan pasaran ia telah mengenalpasti dan membangunkan
banyak applikasi-applikasi perniagaan yang boleh kita dapati secara percuma.
3.2.3 Wikis
Artikel-artikel di Wikipedia merupakan hasil
kolaborasi oleh para penyumbang bebas
dari seluruh dunia. Sesiapa sahaja bole menyumbang bahan, memperbaiki,
menyunting dan menambahkan bahan hanya dengan mematuhi prosedur yang mudah.
Wikipedia telah menjadi satu jenama yang haknya dipegang oleh Wikimedia Foundation, Inc. Wikimedia Foundation juga mempunyai hak kepada produk berasaskan nama wiki seperti:
-Wikiquote
-Wiktionary
-Wikisource
-Wikibooks dan
-Wikinews.
2.2.4 Youtube
1. Youtube ditubuhkan pada bulan februari 2005 oleh 3 orang bekas pekerja PayPal, iaitu Chad Hurley, Steve Chen dan Jawed Karim.
2. Video awal yang pertama kali di Gambar di Youtube berjudul "Me at The Zoo", memaparkan Jawed Karim di kebun binatang San Diego. Hingga saat ini video tersebut masih dapat disaksikan di youtube.
3. Youtube melancarkan Beta test pada bulan Mei 2005, 6 bulan sebelum official
launching
yang dilaksanakan pada bulan November 2005
4. Pada bulan july 2006 atau 8 bulan selepas dirasmikan, 65.000 video baru telah di
upload
ke laman web Youtube setiap hari, dengan purata 100 juta views setiap hari.
5. Pada bulan Oktober 2006, Google Inc. membeli Youtube bernilai 1.65 bilion US $
6. Pada bulan Jun 2008 majalah Forbes memberitakan bahawa pendapatan Youtube
selama
tahun 2008 dijangka mencapai 200 juta US $
7. Saat ini Youtube menjadi halaman talian Video provider paling dominan di Amerika Syarikat, bahkan mungkin dunia, dengan menguasai 43 peratus pasaran. Dianggarkan 20 Jam durasi video di upload ke Youtube setiap minit dengan 6 bilion views per hari.
Kursus usahawan siber
yang bernilai RM $$$$$$ dalam ertikata nilai ILMU dan KEPAKARAN akan diberikan
kepada anda dengan kadar yang sangat minima dan termurah di pasaran. Jika
diikutkan kami ingin memberikan kursus percuma kepada anda. Tertapi kerana kos
penyewaan ruang untuk mengendalikan kursus dan kos makan minum serta
bahan-bahan kursus menyebabkan kami terpaksa mengenakan sedikit bayaran untuk
mengendalikan kursus. Sebagai balasan, kami akan pulangkan kepada anda dalam
bentuk pemberian-pemberian bernilai RM 500 dan coaching sehingga anda mampu
membuat RM1,000.00 pertama anda. Anda
boleh dapatkan maklumat lanjut serta panduan untuk mendaftar di www.perniagaansiber.com.my/products. Anda akan didedahkan dengan 9 dimensi perniagaan siber serta panduan
untuk memasarkan produk anda dengan menggunakan saluran promosi yang berbeza.
Jangan lupa, seperti yang dijanjikan mulai 1/1/13 saya
telah mulakan perkongsian ilmu dari “0”
hingga menjadi Usahawan Siber. Setiap hari akan ada 3 terbitan.
Terbitan jam 7.00 dan 12.00 adalah perkongsian ilmu dari “0”
hingga menjadi Usahawan Siber.
Terbitan jam 17.00 atau 5.00 adalah merupakan perkongsian
ilmu umum mengenai perniagaan siber.
No comments:
Post a Comment