Hari ke 11 Rabu 16/1/2013
Coach journal dari 0 hingga menjadi Usahawan Siber untuk Terbitan Jam jam 17.00
Bagaimana Untuk
Melihat Laporan Prestasi Banner.
Apa hasil banner yang
kita letakkan di sesuatu laman web. Kita pasti ingin tahu samaada iklan baner
memberikan hasil yang diharapkan samaada positif atau sebaliknya. Aktiviti promosi banner
di internet boleh kita kesan “track” prestasinya. Kita boleh tahu berapa ramai
yang melawat laman yang menempatkan iklan banner kita. Bukan itu sahaja. Kita
boleh juga tahu berapa ramai orang yang
klik iklan baner kita.
Antara “impression” dan
“click through”
Impression adalah merujuk
kepada bilangan orang yang melawat laman web yang memaparkan iklan banner kita.
Walaupun pengunjung mungkin tidak memerhatikan iklan banner kita, tertapi
paparan web sudah cukup untuk mengandaikan pelawat telah menatap iklan banner
tersebut.
Click through pula
merujuk kepada keadaan yang mengambil kira berapa orang yang telah benar-benar
klik banner kita. Kita mungkin mendapat 5000 klik, tertapi jika iklan banner
yang dipaparkan di klik oleh pengunjung yang kurang berkualiti dan tidak khusus
mencari barangan yang kita tawarkan.
Kita mungkin mendapat
10000 impression, tertapi ia akhirnya mungkin mendapat 100 click sahaja. Jangan
risau. 100 klik through yang berkualiti dan menghasilkan jualan adalah lebih
baik dari 10000 impression yang tidak membawa apa-apa hasil.
Iklan benner kita mungkin
disiarkan di beberapa laman web. Dengan menggunakan teknik yang betul kita
mungkin mendapat hasil yang jauh lebih
baik .
Contohnya laman web A
mungkin mempunyai 900 impression dan mendapat 40 klik. Hasilnya ia membawa
kepada 4 “comfirm sales”.
Ada 2 cara bayaran
dikenakan jika menggunakan bayaran berdasarkan impression atau berdasarkan klik. Jika kos untuk iklan
per impression adalah 1 sen bermakna anda membalanjakan RM 9.00 untuk 900
impression. Manakala jika bayaran berdasarkan setiap klik dikenakan RM 0.10,
maka untuk 40 klik anda terpaksa membelanjakan RM 4.00
Laman web B pula mungkin
mempunyai 9000 impression. Ia mendapat 100 klik dan mungkin hanya mendapat 1
atau 2 jualan. Jika kos untuk iklan per
impression adalah 1 sen bermakna anda membalanjakan RM 90.00 untuk 9000
impression. Manakala jika bayaran berdasarkan setiap klik dikenakan RM 0.10,
maka untuk 100 klik anda terpaksa membelanjakan RM 10.00.
Dari contoh di atas
kelihatan seolah kedua-dua kos tersebut tidak banyak. Tertapi dalam perniagaan
di ruang siber, setiap sen adalah bermakna. Cari strategi bagaimana
membelanjakan seminima yang boleh untuk mendapatkan hasil yang paling maksima.
Suka saya ingatkan sekali
lagi, perlunya mengenal pasti laman yang tepat untuk iklan banner yang sesuai
supaya dapat memberikan kesan yang maksima.
Kursus usahawan siber
yang bernilai RM $$$$$$ dalam ertikata nilai ILMU dan KEPAKARAN akan diberikan
kepada anda dengan kadar yang sangat minima dan termurah di pasaran. Jika
diikutkan kami ingin memberikan kursus percuma kepada anda. Tertapi kerana kos
penyewaan ruang untuk mengendalikan kursus dan kos makan minum serta
bahan-bahan kursus menyebabkan kami terpaksa mengenakan sedikit bayaran untuk
mengendalikan kursus. Sebagai balasan, kami akan pulangkan kepada anda dalam
bentuk pemberian-pemberian bernilai RM 500 dan coaching sehingga anda mampu
membuat RM1,000.00 pertama anda. Anda
boleh dapatkan maklumat lanjut serta panduan untuk mendaftar di www.perniagaansiber.com.my/products. Anda akan didedahkan dengan 9 dimensi perniagaan siber serta panduan
untuk memasarkan produk anda dengan menggunakan saluran promosi yang berbeza.
Jangan lupa, seperti yang
dijanjikan mulai 1/1/13 saya telah
mulakan perkongsian ilmu dari “0” hingga menjadi Usahawan Siber. Setiap
hari akan ada 3 terbitan.
Terbitan jam 7.00 dan
12.00 adalah perkongsian ilmu dari “0” hingga menjadi Usahawan Siber.
Terbitan jam 17.00 atau
5.00 adalah merupakan perkongsian ilmu umum mengenai perniagaan siber.
No comments:
Post a Comment