TEKNIK
PROMOSI DI RUANG SIBER
Sekiranya
anda mencuba 10 teknik promosi yang berlainan, kebarangkalian salah satu
daripada 10 teknik tersebut mungkin menghasilkan pelanggan yang ramai adalah
tinggi. Tetapi, sekiranya anda hanya mencuba 3 teknik promosi,
kebarangkalian menjumpa teknik promosi yang berjaya adalah rendah.
Bayangkan
sekiranya anda mengetahui 101 teknik promosi. Kebarangkalian anda jumpa dengan
teknik promosi yang ideal dan menghasilkan pelanggan paling ramai adalah amat
tinggi!
Perbanyakkan cara promosi anda supaya
kebarangkalian untuk anda jumpa teknik promosi yang terbaik untuk perniagaan
anda adalah tinggi. Jangan mengharapkan
2-3 teknik promosi sahaja oleh kerana kebarangkalian untuk anda jumpa teknik
promosi yang terbaik adalah rendah.
Soalan yang saya sering terima daripada mereka
yang baru memulakan perniagaan adalah:
"Apakah cara terbaik untuk mempromosikan
perniagaan Internet?"
Sebenarnya, tiada satu tempat pun yang terbaik
untuk promosi semua jenis perniagaan. Ia
bergantung kepada produk anda, harga, pelanggan anda dan juga wang yang anda
sanggup laburkan dalam promosi.
Sebagai contoh, medium promosi terbaik menjual
suplemen kesihatan adalah berbeza dengan medium promosi terbaik menjual buku.
Medium promosi terbaik peralatan komputer adalah berbeza dengan medium promosi
terbaik barang perhiasan.
Oleh
kerana ramai usahawan Internet yang tidak faham konsep ini, maka timbulnya
keadaan "Mengapa perniagaan saya tidak maju walaupun saya telah
menggunakan strategi promosi mereka yang berjaya?"
Tahukah anda apakah cara paling efektif untuk
anda mempromosikan produk anda untuk mencapai pelanggan yang mempunyai
kebolehan kewangan membeli dari anda?
Cuba
pelbagai media untuk memastikan jawapan anda. Terus cuba dan cuba setiap medium
promosi dan rekodkan jualan anda sehingga anda jumpa medium promosi yang
memberi pulangan terbaik untuk anda.
Dalam mempromosikan perniagaan anda menggunakan
beberapa media promosi, tahukah anda
bahawa 1 + 1 tidak menjadi 2?
Maksud ini adalah, sekiranya anda promosi
perniagaan anda menggunakan kad bisnes sahaja, mungkin anda mendapat 5
pelanggan. Kemudian, anda menggunakan brochure sahaja untuk mempromosi
perniagaan anda, mungkin anda mendapat 5 pelanggan lagi.
Namun sekiranya anda gabungkan promosi kad bisnes
(dan mendapat 5 pelanggan) dan brochure (mendapat 5 pelanggan), sebenarnya anda tidak akan dapat 10
pelanggan, tetapi lebih dari itu- mungkin 15, mungkin 20, mungkin 30… mungkin
lebih!
Tulisan ini merupakan hasil catatan
yang diolah semula bahan dari nota kursus dan bahan dari laman web www.rahsiainternet.com.
No comments:
Post a Comment