PETUA UNTUK SENANG SEBAGAI USAHAWAN SIBER


Salam Sejahtera dan selamat datang ke laman blog http://perniagaansiber.blogspot.com izinkan saya menjadi COACH anda dalam perjalanan anda menjadi USAHAWAN SIBER.

SEDIKIT MENGENAI SAYA
Saya merupakan seorang Pensyarah Kanan di Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR).
Saya mempunyai lebih 26 tahun pengalaman Kerja termasuk 10 tahun menjadi Pensyarah. Kini berkhidmat sebagai Pensyarah Kanan di University Tunku Abdul Rahman (UTAR)
Skop kepakaran saya lebih menjurus kepada Usahawan Siber/ Usahawan Internet.
Perkhidmatan COACHING saya tawarkan bertujuan untuk mengembangkan hasil dari kerja-kerja penyelidikan dalam Perniagaan Siber yang saya telah lakukan.
Saya akan kongsikan lubuk-lubuk rahsia di internet dan teknik serta strategi untuk menjalankan perniagaan di ruang siber. Untuk Berjaya anda hanya perlukan LUCK + HARD WORK + RIGHT ATTITUDE = SUCCESSFUL USAWAN SIBER.

Anda tentukan sendiri apa yang anda mahu. Untuk meledakkan potensi anda, saya juga menawarkan perkhidmatan RESET MINDA USAHAWAN DAN LEDAKKAN POTENSI DIRI.

Wednesday 3 April 2013

Hari Pertama Journal 0 Hingga Usahawan Siber



Selamat bertemu kembali. Anda sudah bersedia untuk menjadi usahawan siber. Di awal perjalanan menjadi usahawan siber, paling penting untuk anda tetapkan matlamat. Apa yang anda inginkan. Dalam ertikata lain, anda mesti bersedia untuk RESET MINDA ANDA.

Dalam proses ini dua perkara perlu diberi perhatian:

1.      Reset Minda Silam – Senaraikan segala aktiviti negative dan gaya hidup lampau anda di atas kertas. Kemudian lipat dan masukkan kedalam sampul surat dan lekatkan gam dan tidak perlu dibuka lagi. Letakkan sampul tersebut ditempat yang selamat dan tak mudah dicapai.

2.      Reset Minda Usahawan – Senaraikan apa yang anda ingin capai dengan menceburi perniagaan siber. Masukkan kedalam senarai anda sesuatu yang realistic. Jangan lupa senaraikan juga niat untuk melakukan kebajikan dalam hidup. Senarai tersebut hendaklah ditulis dengan jelas dan lekatkan senarai tersebut di tempat yang anda mudah lihat. Buat salinan jika anda mahu. Itulah sebaiknya.

Buat SWOT Analysis.

 
-          Senaraikan “Strength” (S) anda. Jangan berikan Akal dan Minda anda untuk mempengaruhi anda. Gunakan minda bawah sedar dan “sense” anda untuk menyeneraikan kelebihan anda tanpa rasa prejudis.

-          Senaraikan “Weakness” (W) anda. Senaraikan segala kelemahan yang anda dapat kesan dalam diri anda. Bersikap jujur dengan diri anda jangan biarkan walau satupun sikap negatif  tercicir dari senarai anda. Minta tolong rakan untuk mengesan keburukan dan kelemahan anda.

-          Senaraikan “Opportunity” (O) anda. Senaraikan segala peluang yang ada dihadapan anda. Jangan risau senaraikan sahaja apa sahaja yang anda rasakan sebagai peluang. Jangan risau samaada senarai “O” anda kelihatan amenasabah atau tidak. Buat sahaja senarai tersebut.

-          Senarai “Threat” (T) anda. Senaraikan apa sahaja yang anda rasakan boleh menjadi ancaman kepada diri anda.

Secara ringkasnya: SWOT adalah mewakili senarai kelebihan dan kelemahan kita. Peluang yang datang kepada kita dan juga ancaman yang kita jangka, kita akan hadapi. S dan O mewakili elemen –elemen positif dalam  diri kita dan senarai yang kita telah buat terhadap S dan O sepatutnya perlulah lebih panjang berbanding dengan W dan T, yang mewakili alemen negative dalam diri kita.

 
Seterusnya ingat, untuk Berjaya…, buang segala halangan dan rintangan dihadapan kita. Tukarkan semuanya menjadi peluang. Tetapi ianya bergantung kepada cara kita melihat sesuatu rintangan itu.
 
Kursus usahawan siber yang bernilai RM $$$$$$ dalam ertikata nilai ILMU dan KEPAKARAN akan diberikan kepada anda dengan kadar yang sangat minima dan termurah di pasaran. Jika diikutkan kami ingin memberikan kursus percuma kepada anda. Tertapi kerana kos penyewaan ruang untuk mengendalikan kursus dan kos makan minum serta bahan-bahan kursus menyebabkan kami terpaksa mengenakan sedikit bayaran untuk mengendalikan kursus. Sebagai balasan, kami akan pulangkan kepada anda dalam bentuk pemberian-pemberian bernilai RM 500 dan coaching sehingga anda mampu membuat RM1,000.00 pertama anda.  Anda boleh dapatkan maklumat lanjut serta panduan untuk mendaftar di www.perniagaansiber.com.my/products. Anda akan didedahkan dengan 9 dimensi perniagaan siber serta panduan untuk memasarkan produk anda dengan menggunakan saluran promosi yang berbeza.
 
Jangan lupa, seperti yang dijanjikan mulai 2/1/13 iaitu hari inilah saya akan mulakan perkongsian ilmu dari “0” hingga menjadi Usahawan Siber. Setiap hari akan ada 3 terbitan.
Terbitan jam 7.00 dan 12.00 adalah perkongsian ilmu dari “0” hingga menjadi Usahawan Siber.
Terbitan jam 17.00 atau 5.00 adalah merupakan perkongsian ilmu umum mengenai perniagaan siber.

No comments:

Post a Comment